Velkommen til Frivilligcenter SR-Bistand’s FAQ. Har du spørgsmål eller er i tvivl om noget? Få svar på de oftest stillede spørgsmål i vores FAQ.
Velkommen til Frivilligcenter SR-Bistand’s FAQ. Har du spørgsmål eller er i tvivl om noget? Få svar på de oftest stillede spørgsmål i vores FAQ.
Vil du gerne have et personligt møde? Ring til os på 35 39 71 97, og book en tid med en af vores rådgivere. Du er også altid velkommen til at ringe for telefonisk rådgivning eller sende os en mail på raadgivning@sr-bistand.dk, som vi vil besvare hurtigst muligt.
Ja, der er parkeringspladser i gården bag Tagensvej 70.
Man må parkere i 1,5 timer i de umærkede båse.
Der er åbent for telefoniske henvendelser dagligt kl. 10-15, dog fredage kl. 10-14.30. Aftenrådgivning pr. telefon er åben hver onsdag og torsdag kl. 17-19. Vær dog opmærksom på, at der kræves tidsbestilling i gældsrådgivningen.
Du kan få personlig rådgivning fra mandag-torsdag kl. 13-15 og personlig aftenrådgivning onsdag og torsdag kl. 17-19.
Nej, vi hjælper også andre end danske statsborgere.
Vi kan i begrænset omfang rådgive på engelsk.
Du er velkommen til at tage en tolk med. Men vi tillader ikke, at du lader dit barn tolke for dig. Tolken skal være voksen.
Du har altid ret til at have en bisidder med.
Nej, det kan du i udgangspunktet ikke, men hvis børnene er store nok til selv at vente i vores reception, kan du have dem med.
Vi kan ikke garantere fuld anonymitet, men vi registrerer ikke personlige oplysninger, medmindre du har brug for, at vi igangsætter en sag. Dog er alle vores samtaler fortrolige, og alle rådgivere har tavshedspligt.
Ved afslutning af samtaler kan du medvirke anonymt til vores statistik. Vi stiller en række spørgsmål, og data anvendes til vores statistiske grundlag.
Ja, det kan du. Der er automatiske døre, elevator og kørestolsvenlige forhold.
Nej, det må du ikke, men du kan måske få tilladelse af din sagsbehandler, hvis det er foreneligt med dit sygdomsforløb.
Ja, men du skal have tilladelse, hvis du er ude af landet i mere end to måneder. Tilladelsen skal Udbetaling Danmark give.
Vi kan rådgive og give vejledning inden for området samt hjælpe med skøn om, hvorvidt din sag kan ankes.
I nogle tilfælde kan vi hjælpe med at skrive en anke.
Du skal deltage i den aktivering/arbejdsprøvning, du bliver tilbudt. Hvis du er syg, skal du have en erklæring fra din læge. Du kan ikke på egen hånd nægte.
Det kan du, hvis du får en fuldmagt fra ham – ellers ikke.
Ja, det kan vi.
Hvis fristen er overskredet, er der ikke noget at gøre. Men vi kan måske hjælpe dig med at finde ud af, hvilke andre muligheder du har.
Ja, i enkelte sager, der ikke medfører en omfattende kommunikation, kan vi – det kan fx være:
Ja, vi vil forsøge.
Det kommer an på årsagen og på lejekontrakten – hvis du har misligholdt lejekontrakten, kan udlejeren godt.
Det kommer an på sagen. Hvis det handler om istandsættelse af lejligheden, kan du bede om en uvildig vurdering af lejlighedens tilstand.
Kommunen har ikke umiddelbart nogen pligt til at skaffe dig en anden bolig. Der kan dog være nogle få forhold, fx hvis du er forsørger til mindreårige børn, der gør, at kommunen træder til, men som udgangspunkt er kommunen ikke forpligtet til at hjælpe.
Måske – det kommer an på din indtægt, og på hvor stor boligen er.
Du skal have en kontrakt, og for at få boligstøtte skal der være adgang til bad og minimum tekøkken på værelset.
Søg hos private udlejere – kig i lokale aviser. Du kan ikke få kommunalt tilskud til at blive skrevet op.
Der vil ske en ændring, når et hjemmeboende barn fylder 18, men det kommer an på husstandens samlede indkomst.
Ja, det kan vi, hvis du fortsat bor her i landet.
Det er Statsforvaltningen, der træffer den endelige afgørelse. Du er velkommen til at kontakte vores social-juridiske rådgivning for at høre nærmere om reglerne.
Alle har mulighed for at få gældsrådgivning hos os. Vi anbefaler, at du ringer til os og aftaler en tid.
Er der spørgsmål, du ikke har fået svar på ved at læse vores FAQ? Elle vil du have noget af indholdet fra vores FAQ uddybet? Ring til os eller skriv en mail, så vender vi tilbage hurtigst muligt.